2007-03-15

Käkade rester idag

Det brukar vara rätt trevligt att äta våra rester :-)

Idag hittade jag ett annorlunda försök i kylskåpet: Risotto (eller vad det kan heta) på hel spelt (eller dinkel som det också kallas). Det blev över för några dagar sedan och jag hade tänkt skriva om det redan på.

Jag kokade kornen till de var lagom "al dente" (ca 35-40 minuter), blandade i en skvätt grädde och en rejäl näve riven Västerbottensost till en trevlig konsistens. Jag kryddade med ganska mycket dill och serverade till ugnsbakade laxfjärilar som kryddats med citronolivolja och svartpeppar.

Försöket föll väl ut tyckte hela familjen så det kommer nog att bli fler varianter på temat.

Ett annat recept på hel spelt finns hos Wästgötarna, en sommarsallad med tomat, fetaost och rödlök som jag blivit bjuden på och ätit med förtjusning.

Inga kommentarer: