2006-04-24

Skolmaten

I fredags så fick jag chansen att delta i ett studiebesök som elevrådet på min sons skola skulle iväg på. Det var på Lundby Centralkök här på Hisingen. Eftersom jag är ordförande i något som heter Lokala Skolstyrelsen på skolan och vi driver frågor om barnens mat så passade det ju bra.

Lundby Centralkök lagar framför allt mat till förskolor, skolor och äldreboenden i stadsdelen. Man leverar ungefär 8000 portioner varje dag!!! Man fördelar det på två olika rätter, en i ugn coh en i gryta, för att kunna utnyttja kapaciteten maximalt. Jag blev förvånad att köket som sådant inte var större, men kärlen var stora. Och ugnarna var stora och många.

Med tanke på att jag ätit av maten vid flera tillfällen så var jag nyfiken av det skälet också. När vi kom så var man nästan klar med maten och hade börjat att leverera ut den. Vi såg ett värmeskåp med vår skolas namn och den currydoftande korvgryta med äpple som skulle serveras. Det luktade riktigt gott, problemet är ju att det kan vara ända upp till tre timmar innan de sista matgästerna på skolan fått sin mat. Man kan ju förstå att smakerna har tappat en hel del efter så lång tid i värmeskåp. Och hur är det med näringsinnehållet? Sammansättningen är ju noggrannt uträknad i recepten, men håller det verkligen hela vägen till barnens magar?

Och det är ju inte så att man står och styckar kött, eller ens strimlar korv och skär sallad. Många ingredienser är kvarts- eller halvfabrikat. Tänk om det kunde finnas ett riktigt tillagningskök på varje skola, med kunning och engagerad personal. Men det är väl en dröm...

Trots allt var det en ganska positiv upplevelse, personalen på plats gör verkligen sitt bästa för att maten skall vara så bra det bara går. Men förutsättningarna att göra 8000 portioner per dag med högsta kvalitet är ju inte rimliga.I lördags åt vi här hemma entrecote från Kaprifolkött och det är väl nästan motsatsen...

Inga kommentarer: