2006-04-09

Pösdegar får inte plats i 2-liters form

Jag bakar en hel del och använder recept från olika håll. Anna Bergenström är en favorit, även vad gäller matrecept. Men när jag provat att baka hennes hembakade kavring ur "Kärlek, oliver och timjan" för andra gången, och även nu drabbats av limpa över alla gränser i ugnen - då höll jag på att bli arg på Anna! Denna mustiga limpa sägs nämligen passa i en 2-liters form, men det gör den inte! Den här gången fick jag samla upp ansenliga mängder som helt enkelt pöst över formen och bränts på ugnsgallret.

Sedan skulle jag testa att baka ett ljust fullkornsbröd efter recept i den nya tidningen "Bättre Mat" - och drabbas av samma sak! Eländet pöste över, och jag fick klippa (!) bort en massa överflödig deg innan jag gräddade brödet. Ändå pöste det över vid gräddningen...

I båda recepten står angivet att en 2-liters avlång form kan eller skall användas. Enda gemensamma nämnaren i recepten till dessa två bröd är lång jästid (ett dygn för kavring och 5-6 timmar för det ljusa fullkornsbrödet). Nu kommer jag antingen försöka hitta en rejäl avlång form på 4 liter, eller börja dela upp degarna på flera mindre (till 2-liters formarna).

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Hej!
Kavring som ska jäsas länge kan du ställa i kylen i formarna för att jäsa. Det händer mig också att den jäser över alla bräddar och därför vågar jag inte lägga ut mitt kavringrecept. Kan också berätta att min bror som gör kavring tar degbunken och går ner i garaget och låser in den i kofferten. Då blir jästemperaturen låg över natten. Hoppas du lyckas lite bättre i fortsättingen för bröden brukar vara goda.