2010-10-13

Dragen gris!

När jag letade efter något recept på nätet så råkade jag hitta en länk till ett recept på "Pulled pork". Det lät så knäppt så jag var ju tvungen att kolla upp det. Det visade sig vara en variant på långkok som jag inte hade hört talas om tidigare. Den verkar ha sitt starkaste fäste i södra USA. Igår så lade jag en bit fläskkarré (1,8kg), som tagit plats i frysen ett tag, i vår emaljgryta och lagade till den inspirerad av detta recept. Efter cirka 7 timmar så kom det ut ett smakrikt kött med en enastående konsistens. Det faller isär bara man petar på det och är saftigt. Vi serverade det med ett hemmagjort potatismos samt morötter och ärtor och alla uppskattade det.

Ett par ytterligare länkar i ämnet:
Lisa Förare Winbladhs recept på taffel.se
Pulled Pork enligt Wikipedia

Inga kommentarer: