2007-12-07

Hur skall det gå för oss köttätare?

Det är ju svårt att inte kommentera ICA-skandalen... För min det tror jag inte att man löper någon större risk att bli allvarligt sjuk av kött man köper i Sverige. Naturligtvis så skall inte livsmedelsbranschen fuska, men det blir ju också en överreaktion på en sådan här sak.
För min del känns det i alla fall bra att vi beställer det mesta av vår färs via Ekobeställarna. Och fortfarande är det ju omdömet hos den som skall tillaga maten som avgör riskerna. Näsan är det bästa hjälpmedlet i det fallet! Hur många som klagar på ICA har låtit maten stå en timme i bilen på sommaren för att man "skulle bara" på hemvägen. Det tror jag är en större fara trots allt.

Sen är det ju alltid fascinerande att "icke-köttätarna" alltid får luft när sådant här händer. Vet alla de vad man kan få i sig genom att äta vegetariskt? Och hur är det med etiken i grönsaksbranschen jämfört med köttbranschen? Efter att ha läst "Not on the label" av Felicity Lawrence (ISBN 9780141015668) så känns det ju inte så moraliskt med grönt heller. I det sammanhanget så är det ju inte djur som lider, men väl människor på odlingarna som lever under slavlika förhållanden.

Det bästa är helt klart att handla ekologisk och närproducerad mat och anpassa sig efter säsong. Jag kommer nog aldrig att bli fundamentalist i den frågan, men man kan ju åtminstone tänka efter lite extra innan man köper mat som man inte känner till ursprunget och som fraktats över halva jorden.

Inga kommentarer: