2007-05-14

Äntligen

Nu har jag äntligen varit med på en Slow Food aktivitet. Efter att ha varit medlem i ett år så var det hög tid kan man tycka. Och så gick det ju i fiskens tecken, vilket ligger mig mycket varmt om hjärtat.
Det började med guidningGöteborgs Fiskauktion kl 7 på morgonen under sakkunnig ledning av Lars från Knippla Fisk. Vi fick se hur auktionen går till och att en stor andel av fisken idag levereras via de stora grossisterna utan att passera auktionshallen. En del synpunkter på fiskepolitik och anekdoter ingick också.
På kvällen, efter stängningsdags så samlades vid Knippla Fisks butik på Olskrokstorget. Vi fick smaka på en hel del olika delikatesser och vi fick också mycket lärdom om fisk oss till livs. Hur man filéar en plattfisk, vad som passar att grilla, när på året olika fiskar och skaldjur är som bäst. En viktig kunskap, där jag satt fast i historien, är att fisk håller längre än man ansåg tidigare. Detta beror så klart på en betydligt stabilare kylkedja från hav till butik.
Jag köpte med mig några hekto lubbfilé och serverade den lättgravad med lime efter ett recept på Svensk Fisks webbplats. Jag valde dock att servera en krämig risotto med räkor, Västerbottensost och färsk gräslök till, istället för föreslagen potatissallad. Ett nytt ekologiskt vin passade vi också på att prova till: Terre Laviche Frascati Superiore (nr 12462) Det var utmärkt men är nu slut på Systemet :-(

Inga kommentarer: