2006-03-29

Odla örter - bästa odlingslådan


Pluggbox
Så fort snön smälter börjar det klia i odlarfingrarna... Och då det fortfarande är alldeles för kallt att stå i växthusen och så frön, så har jag ett platsbesparande tips för alla som redan nu vill börja lite med vårsådden - pluggboxen med plats för 49 plantor på 21x23 cm yta! Detta är en helt otroligt bra odlingslåda. Tyvärr gick det inte att hitta den på våra trädgårdsbutiker eller hemfixarbutiker här på Hisingen, så jag har beställt ytterligare ett par från Willab Trädgård. Hörde ryktas att Blomsterlander och Plantagen inte vill ta in lådan för att konsumenten inte är beredd att betala ca 195 kr för en låda. Men jag köpte två förra året, och två nya i år. De lönar sig i längden. Det är synd att billighetshysterin gör att sådana produkter stängs ute från våra butiker, medan billighetskrafset breder ut sig allt mer. Sorgligt - tror inte handeln mer om oss konsumenter?

Basilika och koriander
Jag valde ett par favoritkryddor till att börja vårsådden med. Basilikan får stanna kvar inomhus även efter omplantering (då förvarar jag dem i ett miniväxthus ca 60x30 cm där jag kan ha vatten i botten för jämnan - basilikan får ju aldrig torka!). Koriandern däremot räknar jag med att plantera ut i växthus längre fram i vår - den verkar ganska tålig, men nyckfull... Påminner lite om dill på det sättet!





Inga kommentarer: